۱۳۹۹ تیر ۳, سه‌شنبه

لارنس رایت: از ۱۱ سپتامبر تا پایان اکتبر

مینی سریال The Looming Tower که براساس کتابی به همین نام نوشته لارنس رایت و ساخت شبکه Hulu، را دیدم. سریال راجع به رابطه FBI وCIA قبل از حمله ۱۱ سپتامبر است. سیا می دانسته اعضای القاعده وارد امریکا شدند ولی نمی خواستند چنین اطلاعاتی را در اختیار FBI قرار دهند.
لارنس رایت، بابت کتاب The Looming Tower برنده جایزه پولیتزر شده است. اخیرا هم رمانی با عنوان «پایان اکتبر» نوشته که ۲۸ اپریل امسال منتشر شد. رمان پایان اکتبر راجع به شیوع ویروس Congoli از یک کمپ همجنسگرایان در اندونزی است. یکی از داکتران سازمان جهانی صحت، با یک درایور اندونزیایی برای گرفتن سمپل به کمپ می روند. درایور بدون اطلاع به داکتر، کمپ را ترک و به سفر حج می رود و باعث شیوع ویروس بین حجاج می شود. مکه با سه میلیون حاجی، علی رغم مخالفت برخی روحانیون قرنطینه می شود. دولت مجبور می شود از ارتش برای جلوگیری از فرار حجاج کمک بگیرد.
لارنس رایت در رمانش به واقعه تصرف مسجدالحرام در سال ۱۹۷۹ اشاره می کند. دولت عربستان سعودی در آن زمان مجبور می شود از نیروهای فرانسوی برای رهایی حجاج از دست گروگان گیران کمک بگیرد. نیروهای فرانسوی هم برای ورود به مسجد الحرام مجبور به تظاهر به پذیرش اسلام می کنند تا حجاج مسلمان را از دست بزرگترین گروگان گیری تاریخ عربستان سعودی نجات دهند.
عربستان سعودی تا به امروز راجع به واقعه تصرف مسجدالحرام و آمار واقعی قربانیان سکوت کرده. پس از این واقعه، وابستگی آل سعود برای حفظ قدرت به وهابیون بیشتر شد و میلیون ها دلار برای نهادهای مذهبی هم در داخل وهم در خارج از عربستان سعودی برای ترویج قرائت وهابی از اسلام، سرمایه گذاری شد که این اقدامات ساختارهای اجتماعی و مذهبی دنیای اسلام را تحت شعاع قرار داد.
دیروز دوشنبه دولت عربستان سعودی اعلام کرد که مراسم حج امسال به دلیل کرونا، با حضور اندکی از حجاج برگزار خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر