۱۳۹۹ خرداد ۵, دوشنبه

لغو شدن حج در طول تاریخ قبل از کرونا

در حالی که دولت عربستان سعودی از مسلمانان خواسته تا برای ثبت نام حج امسال در سایه کرونا ویروس منتظر بمانند، اندونزی به عنوان بزرگترین کشور مسلمان از عربستان خواسته تا زودتر تصمیمش راجع به حج امسال را اعلام کند.
عربستان سعودی در پاسخ به مقابله با کرونا ویروس، حج عمره و سفرهای بین المللی به عربستان سعودی را کنسل نمود. حج بعد از نفت، یکی از منابع بزرگ اقتصادی عربستان سعودی محسوب می شود. حج عمره و حج سالانه با هم، ۱۲ میلیارد دلار سالانه به رشد تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی اضافه می کند که ۲۰ درصد رشد تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی را دربرمی گیرد.
لغو مراسم سالانه حج امسال در دوران مدرن بی سابقه است و بیشتر از ۲۰۰ سال از آخرین باری که حج لغو شد، می گذرد. در واقع مراسم حج در طول تاریخ ۴۰ بار لغو شده است. در زیر به چند مورد آن اشاره می شود:

سال ۶۲۹ میلادی: اولین باری که حج لغو شد
به خاطر کشتار در کوه عرفات در سال ۶۲۹ بعد از میلاد، مراسم حج آن سال لغو شد.

سال ۸۶۵ میلادی: کشتار کوه عرفات
منازعه بین اسماعیل بن یوسف و خلفیفه عباسی بغداد منجر به بروز حملاتی در کوه عرفات در سال ۸۶۵ بعد از میلاد شد. این واقعه باعث مرگ هزاران حاجی حاضر در آنجا شد.

۹۳۰-۹۴۰ میلادی: حج به مدت ۱۰ سال به حالت تعلیق درآمد
لغو حج در سال ۹۳۰ بعد از میلاد پس از حمله قرمطیان اتفاق افتاد. مورخان ادعا می نمایند: سپاه ابو طاهر ۳۰ هزار حاجی حاضر در مکه را به قتل رساندند و جنازه هایشان را داخل چاه زمزم انداختند. متعاقبا جنگ بین خلفای عباسی و فاطمیان منجر به لغو حج در سال ۹۸۳ شد. سیاستمداران حج را به مدت ۸ سال تا ۹۹۱ تعطیل نمودند.
همچنین سپاه قرمطیان سنگ حجرالاسود را به غارت و با خود به بحرین بردند که باعث لغو حج شد. بیش از ۲۰ سال طول کشید تا خلفای عباسی با پرداخت فدیه، سنگ حجرالاسود را مجددا به مکه برگردانند.

۹۶۷ میلادی: حج به خاطر طاعون لغو شد
یک طاعون مرگبار در سال ۹۶۷ بعد از میلاد باعث مرگ هزاران حیوان و انسان و لغو حج در آن سال شد.

۹۸۳-۹۹۱ میلادی: به تعلیق درآمدن حج به مدت ۸ سال به دلیل جنگ بین خلفای عباسی و فاطمیان
جنگ بین خلفای عباسی و فاطمیان باعث به تعلیق درآمدن حج در سال ۹۸۳ شد. خلفای عباسی بر شام و عراق حکومت می کردند و خلفای فاطمیان بر مصر. آن ها حج را به مدت ۸ سال متوقف نمودند.

۱۲۵۶ تا ۱۲۶۰ میلادی: حج به مدت ۵ سال به دلیل اختلافات سیاسی لغو شد
در جریان این سال ها فقط مردم عربستان سعودی در مراسم حج شرکت نمودند.

قرن نوزدهم: شیوع وبا
شیوع وبا در قرن نوزدهم چندین بار باعث به تعلیق درآوردن حج شد از جمله در سال های ۱۸۳۷ و ۱۸۴۶. از ۱۸۳۰ تا ۱۹۳۰، ۲۷ بار بیماری وبا بین حجاج در مکه شیوع یافت.

۲۰۱۴: شیوع ابولا
شیوع ابولا که باعث مرگ ۱۱ هزار تن گردید، باعث شد تا کشورهای سراسر جهان به خاطر جلوگیری از شیوع ابولا، صدور ویزا برای چندین ایالت غربی آفریقا خودداری کنند. عربستان سعودی در سال ۲۰۱۴ به طور موقت صدور ویزای عمره و حج برای شهروندان گینه، لیبریا و سیرالئون را متوقف نمود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر