۱۳۹۹ خرداد ۴, یکشنبه

چطور با بحران مقابله کنیم؟

در مواقع بحرانی، خیلی ها نمی دانند چطور با بحران مقابله کنند و تلاش می کنند تا از بحران فرار کنند ولی فرار از بحران همیشه راه حل نیست مثل حالا که هر کس بخواهد از دست کرونا ویروس فرار کند ولی جای امنی پیدا نمی تواند.
ما حتی به دستان خود نمی توانیم اعتماد کنیم و مدام باید دستانمان را با آب و صابون حداقل به مدت ۲۰ ثانیه بشوییم. برای کنترل و مدیریت بحران نیاز دارید اقدامات زیر را به عمل آورید.

جعبه کمک های اولیه
داشتن جعبه کمک های اولیه از ضروریات زندگی است مخصوصا در شرایط بحرانی۰ وسایل زیر را داخل جعبه کمک های اولیه قرار دهید: قرص های ضد درد و مسکن مثل پانادول، استامینوفن، قرص های ضد اسهال، قرص آنتی هیستامین، قرص های ضد سرماخوردگی، قرص های ضد تهوع، پماد سوختگی، کرم آنتی بیوتیک، پماد گزیدگی حشرات، تخته شکسته بندی کوچک و بزرگ، داروهای ضدحساسیت، محلول آمونیاک، محلول بتادین، مایع ضدعفونی کننده دست، چسب زخم، انواع بانداژ، قیچی کوچک، موچین، سنجاق، نوارچسب، دستمال مرطوب، دماسنج، پنبه؍،صابون، کیسه آب گرم، کیسه یخ، دستکش، آمپول، حوله، فندک، چراغ قوه، باتری برای چراغ قوه، نقشه جهت یابی، برس، آینه کوچک، سوت، نخ و سوزن بخیه، زانوبند، سوت و لیستی از شماره های تماس ضروری شامل شفاخانه ها و کلینیک ها و دوستان و آشنایان.

آمادگی گرفتن در خانه:
آمادگی بگیرید، برنامه ریزی کنید و عمل کنید. برای همگان مهم است تا اطلاعات خود را در زمینه بحرانی که با آن روبرو هستید (در حال حاضر بحران کرونا ویروس)، افزایش دهید. به تنهایی یا با اعضای خانواده اطلاعات حیاتی راجع به کرونا ویروس و نحوه مقابله و محافظت از خود و اعضای خانواده تان در برابر ویروس کرونا را مطالعه کنید.

آمادگی گرفتن در محل کار:
اگر دارای شغل حیاتی و ضروری هستید و مجبورید در مواقع بحرانی در محل کار خود حاضر باشید، ببینید اداره محل کارتان چه آمادگی هایی برای مقابله با بحران گرفته است؟
مثلا در حال حاضر آیا صابون و مایع ضدعفونی کننده در محل کارتان وجود دارد؟ کارمندان فاصله اجتماعی خود با یکدیگر را رعایت می کنند؟ آیا همه کارمندان در محل کار، ماسک صورت می پوشند؟
مناطق خطر و افراد آسیب پذیر جامعه خود را بشناسیدشناسایی مناطق خطر و افراد آسیب پذیر جامعه تان کمک می کند تا از رفتن به مناطق خطر خودداری نموده و اقدامات ویژه جهت مراقبت از افراد آسیب پذیر را به عمل آورید. دولت مالزی روزانه مناطق خطر در مالزی را به شهروندان و ساکنان مالزی اطلاع می دهد. افراد پیر و سالمند در برابر بیماری کرونا، نسبت به سایر اقشار جامعه آسیب پذیر هستند. چه در خانه و چه در بیرون از خانه، فاصله اجتماعی خود با افراد پیر و سالمند را رعایت کنید.

آشنایی با آژانس ها و نقش های آنان
آمادگی گرفتن در برابر بحران ها چه بلایای طبیعی، چه بلایای همه گیر جهانی یک مسئولیت مشترک میان آژانس های مربوطه محلی و جهانی با دولت ها است. آشنایی با آژانس های محلی و جهانی مقابله با بحران کمک می کند چگونه به نحو موثری بحران مربوطه را کنترل نمایید. پیرامون مقابله با ویروس کویید ۱۹، با سازمان جهانی صحت و وزارت صحت کشوری که در آن زندگی می کنید، آشنا شوید. وزارت صحت مالزی هماهنگ با سازمان جهانی صحت، راه های مقابله با کویید ۱۹ را روزانه به اطلاع شهروندان و ساکنان مالزی می رساند.

یافتن بودجه کاهش خسارت های بحران
همیشه برنامه هایی جهت کاهش خسارت های ناشی از بحران ها و حفظ زندگی و اموال وجود دارد. در جستجوی این برنامه ها باشید. دولت مالزی به تاریخ ۲۷ مارچ بسته کمکی ۲۵۰ میلیارد رینگیتی به شهروندانش اختصاص داد. از میان این کمک ها، ارائه ۱ جی بی اینترنت رایگان روزانه از ساعت ۸ صبح تا ۶ عصر تا پایان منع تردد شامل همه ساکنان مالزی از جمله مهاجران می گردد.

ارزیابی خطرهای موجود
خطرهای موجود ناشی از بحران و عواقب آن را ارزیابی کنید و متناسب با خطرها و عواقب ناشی از بحران، اقدامات لازم پیرامون مقابله با بحران را برنامه ریزی کنید. در زمینه کویید ۱۹، حضور در اجتماعات امکان ابتلا به کویید ۱۹ را افزایش می دهد. به همین منظور، دولت مالزی با وضع مقررات منع تردد، تعطیلی مشاغل غیر حیاتی، کاهش ساعات کاری وسایل حمل و نقل عمومی و تعطیلی اماکن مذهبی تلاش می کند تا خطر ابتلا به کویید ۱۹ را افزایش دهد و اگر کسی مقررات منع تردد را نادیده گرفته و بدون دلیل از خانه خود خارج شود با ۱۰۰۰ رینگیت جریمه یا ۶ ماه زندان و یا هر دو مجازات روبرو خواهد شد.
شورای ملی فتوای مالزی نیز پیرامون تاثیر روزه بر پرسنل صحی و مردم اعلام نمود:
پرسنل صحی به دلایل پزشکی و امنیتی می توانند روزه نگیرند و بعدا قضایی آن را بگیرند و بیماران مبتلا به کویید ۱۹نیز لازم نیست روزه بگیرند ولی پس از بهبودی و بازیافتن سلامتی شان می توانند قضایی آن را بگیرند.

با توجه به آمار برنامه ریزی کنید
بحران ها را شناسایی، میزان تکرار و خسارت های ناشی از آن در طول سال را با توجه به آمار ارزیابی کنید. سیل، یکی از بلایای طبیعی است که بیشتر از سایر بلایا اتفاق افتاده و هر بار هم خسارت های زیادی بر جای می گذارد. در زمینه بیماری کویید ۱۹، نیاز به یادآوری است که سازمان جهانی صحت به تاریخ ۱۱ مارچ این بیماری را به عنوان بیماری همه گیر جهانی معرفی نمود که انتقال آن از انسان به انسان امکان پذیر است.

به همین دلیل اکثر کشورها پروازهای بین المللی خود را کنسل نمودند تا امکان انتقال بیماری کاهش یابد. همچنین سازمان جهانی صحت از مردم خواست تا از لمس چشمان، بینی و دهان خود پرهیز نموده و روزانه چندین بار دستان خود را با آب و صابون بشویند.

پس اگر می خواهید اقدامات لازم جهت مقابله با کویید ۱۹ برنامه ریزی کنید، روزانه تعداد مبتلایان به کویید ۱۹ در سطح جهان و مالزی را چک نموده و احتمال تمدید یا پایان مقررات منع تردد را براساس آن سنجیده و ارزیابی کنید اقدامات شما تا چه زمانی برای مقابله با کویید ۱۹ موثر خواهد بود.

برنامه ریزی برای همه بحران ها
همه بحران ها، طبیعی نیستند و برخی بحران ها ساخته دست بشر هستند مثل آتش سوزی ها، سانحات رانندگی، عملیات انتحاری و ... مهم است که همیشه جهت مقابله با همه بحران ها و خطرات آمادگی داشته باشید. در زمینه کویید ۱۹، راه های امکان انتقال کویید ۱۹، روش های محافظتی و اقدامات دولت مالزی جهت کاهش مبتلایان کویید ۱۹ را به اطلاع تمام اعضای خانواده و دوستانتان برسانید تا از دید و بازدیدهای دوستانه و فامیلی جلوگیری شود.
آشنایی با عملیات دوام دار جهت کاهش بحران عملیات دوام دار، عملیات حیاتی در یک جامعه یا بزنس هستند. عملیات دوام دار، نحوه اجرا و شرایط اجرایی آن در زمان بحران و بعد از آن را بشناسید. با گسترش کویید ۱۹ در مالزی، دولت مالزی مقررات منع تردد از ۱۸ مارچ تا ۱۲ می در ۴ فاز وضع نموده. ساعت های کاری مشاغل حیاتی را مشخص و کارمندان مشاغل غیر حیاتی یا تعطیل شده یا از خانه کار می کنند. همچنین دولت مالزی برگزاری اجتماعات تا ۶ ماه پس از پایان مقررات منع تردد را جهت کاهش آمار مبتلایان به کویید ۱۹ وضع نموده است.

دولت مالزی از همه ساکنان مالزی انتظار دارد تا به مقررات منع تردد احترام گذاشته و فقط برای خرید مواد حیاتی مثل مواد غذایی و دارو از خانه خارج شوند. مجازات بدون دلیل از خانه خارج شدن، پرداخت ۱۰۰۰ رینگیت جریمه یا شش ماه زندانی یا هر دو مجازات پس از فیصله شدن در محکمه خواهد بود. پس قبل از اینکه بدون دلیل از خانه بیرون شوید، از خود بپرسید: اگر دستگیر شوید، آیا ۱۰۰۰ رینگیت دارید که جریمه پرداخت کنید؟ آیا اعضای خانواده یا دوستانتان ۱۰۰۰ رینگیت دارند که به شما کمک و شما را از بند پلیس آزاد کنند؟

شناسایی انجوها
انجوها، کلیدهای هر جامعه جهت آمادگی، تعیین راه های مقابله با بحران و رهایی از بحران می باشند. انجوهای همکار در زمینه مهاجرین در مالزی مثل دفتر صحابت، اسایلم اکسس، و کلینیک های HEI، Acts, Tzu chi، QFFD را شناخته و با فعالیت هایشان در زمینه مقابله با کویید ۱۹ آشنا شوید. تیم هما ویدیوهای کلینیک HEI پیرامون کویید ۱۹ را به زبان دری ترجمه و در اختیار هموطنان مهاجر قرار می دهد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر