۱۳۹۹ تیر ۸, یکشنبه

سس مایونز: طاعون ارغوانی و کشتی نوح

روزی که برای اولین بار شنیدم مایونز فقط با بهم زدن تخم مرغ و روغن تهیه می شود، باورم نشد. مدام فکر می کردم چطور تخم مرغ خام با روغن مخلوط و بدون گرم کردن روی اجاق یا داخل فر، تبدیل به یک سس سفید رنگ و خوشمزه می شود که حتی پیرمرد رمان طاعون ارغوانی جک لندن هم ۶۰ سال پس از نابودی زمین توسط یک ویروس که از طریق هوا منتقل می شود، دلش می خواهد مایونز با خرچنگ بخورد ولی نه مرغی زنده مانده بود که تخم مرغ تولید کند، نه درخت زیتونی که از زیتون آن، روغن گرفت و نه درخت لیمویی!
آدمی بعد از خواندن رمان طاعون ارغوانی جک لندن، متوجه می شود نوح با ساخت کشتی و از هر حیوانی، جفتی داخل کشتی آوردن چه خدمت بزرگی به تمدن بشری کرد. در فیلم پاندروم به کارگردانی کریستیان آلفارت، سفینه فضایی Elysium با ۶۰ هزار خدمه و مسافر قصد استعمار سیاره ای شبیه به زمین به نام تانیس را دارد و دارای آزمایشگاهی به نام کشتی نوح است که مواد ژنتیکی برای بازتولید احشام و گیاهان در سیاره جدید، در آن موجود است.
اووپس، از بحث شیرین سس مایونز دور شدیم. پریروز که به هم اتاقیم پیشنهاد درست کردن سالاد دادم، یادآوری کرد که سس مایونز تمام شده. با نگاهی به جعبه تخم مرغ ها، گفتم: بیا چند تا ویدیوی تهیه سس مایونز در یوتیوب ببینیم، من مایونز درست می کنم! بعد از تماشای دو ویدیو، دو تا تخم مرغ و یک لیوان روغن داخل بلندر ریختم و دکمه را فشار دادم. بعد از یک دقیقه دوباره یک لیوان روغن به مخلوط اضافه کردم ولی متوجه شدم اصلا شبیه سس مایونز داخل ویدیوها نشد. بعد هم اتاقیم یک مقاله پیدا کرد که در آن گفته شده بود: باید روغن را آهسته آهسته به تخم مرغ اضافه کرد تا سس غلیظ شود، در غیر این صورت سوپ مایونز خواهیم داشت.
مجبور شدم، سوپم را از بلندر به داخل ظرف دیگری بریزم و یک زرده تخم مرغ داخل بلندر ریختم و سوپم را کم کم به آن اضافه کردم. در نهایت با اضافه کردن یک زرده تخم مرغ دیگر و قاشق قاشق روغن اضافه کردن، سس مایونزم غلیظ شد. البته به خاطر اینکه روغن و تخم مرغ خوب باهم مخلوط شوند یک قاشق آب جوش و چند قاشق سرکه هم ریختم. در حالی که هم اتاقیم مدام می پرسید: اولین أشپزی که سس مایونز تهیه کرده، چطور به ترکیب تخم مرغ و روغن پی برده؟ در دلم می گفتم: کاش شیمی دوران دبیرستان را خوب خوانده بودم که حالا سر از ترکیب شیمیایی تخم مرغ، روغن و سرکه درمی آوردم.
امشب بالاخره کمی راجع به تاریخ مایونز خواندم. خلاصه بگم یکی از قصه های مشهور به پیدایش سس مایونز برمی گرده به تاریخ ۲۸ جون ۱۷۵۶، روزی که نیروهای فرانسوی به رهبری دوک دو ریشلیو، بندر مایون در جزیره اسپانیایی مینورکا را تصرف کرد. آشپز دوک برای غذای جشن پیروزی، سسی با ترکیب تخم مرغ و روغن زیتون تهیه می کند که مورد پسند همه واقع می شود و از آن پس وارد آشپزی فرانسوی و اروپاییان می شود. یک مهاجر آلمانی به نام ریچارد هلمن در نیویورک شروع به تولید مایونز می کند که به محبوبیت آن ختم می شود.
تا کرونا، مرغ ها و تخم مرغ ها را از ما نگرفته، طرز تهیه سس مایونز خانگی را یاد بگیرید. البته برگ برنده دست کسی است که در یک گوشه از حیاط خانه ش مرغداری درست کنه.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر